sunnuntai 4. lokakuuta 2009

ihmetystä!

Ihmetystäni herättää se, että kuitenkin viranomaiset päätyivät vesittämään ennakkoon uhoamansa tieliikenteen nopeusvalvonnan rankaisurajat. Aiemminhan oli ainakin epävirallisesti tienkäyttäjillä mielessä nopeusvalvonnan raja, jolla rapsahtaisi ensin rikesakko ja sitten oikea sakko. Kesällä kuului, että valvontaan tulisi selkeä nollatoleranssi, mutta nythän se on siis peruttu. Ja syyksi on sanottu, että poliisilla ei ole resursseja hoitaa lisääntyvää paperisotaa.

Nyt muutaman päivän jälkeen jo näyttää siltä, että uusi käytäntö lisää tuolla tien päällä erilaisilla nopeuksilla liikkuvia. Siellä ovat ne, jotka ajavat aina reilua "alinopeutta" kuten ennenkin, sitten ovat meikäläisen tapaiset, jotka ajavat juuri suurinta sallittua nopeutta, jos olosuhteiden vuoksi se on mahdollista. Sitten seuraa ne, jotka ajavat puhuttelunopeutta, seuraavaksi tulevat juuri alle sakkorajaa ajavat ja viimeisenä ovat ne "audihenkilöt", jotka ajavat päättömästi kuten ennenkin.
Teille on siis jo nyt syntynyt erilaisilla nopeuksilla liikkuvia, vaikka tarkoitus kai oli tiputtaa nopeuksia. Onko turvallisuus siis parantunut?

Mielestäni eipä juuri. Nyt poliisit joutuvat lähettelemään kuitenkin huomautuksia, jotka vievät vain resursseja muusta valvonnasta pienien ylinopeuksien seurantaan. Ja koko muu ajotapavalvonta jää yhä vain vähemmäksi. Ja nimenomaan sikamaiset ajotavat ne liikenneturvallisuutta heikentävät.

Kävimme eilen tyttärenpoikien yhteisillä synttäreillä Kouvolan takana ja siitä ajomatkasta sain lisää varmuutta esittää mielipiteeni. Koko matkan moottoritietä lukuunottamatta oli tie valvottu automaateilla. Ja jälleen konkreettisesti tuli esille, että pönttöjen välissä ei juuri ole väliä, mikä on nopeusrajoitus ja miten ajetaan. Pöntölle tultaessa tietenkin vähennetään nopeus lailliseen, mutta heti tolpan jälkeen jalka potkaisee kaasun pohjaan, kunnes jälleen ennen seuraavaa tolppaa navigaattori huutaa tiputtamaan nopeuden. Eipä tuokaan juuri turvallisuutta paranna! Kaipa teille on investoitava keskinopeutta mittaavat systeemit, joilla vasta saadaan suuret nopeuspiikit pönttöjenkin välillä tasattua. Onhan se tietenkin turha rahanreikä, mutta varmasti se jossakin vaiheessa tulee. Jos järjestelmällä saadaan vuodessa säästettyä parikin sataa kuollutta, niin silloin järjestelmä on tietenkin hintansa haukkunut. Ja varmasti sakkojakin kertyy valtion kassaan tuollaisella systeemillä kohtalaisesti.

Paras tietenkin olisi, että me tienkäyttäjät tajuaisimme, miten kannattaa liikennöidä, niin tuollaiselta valvonnalta säästyttäisiin. Mutta enpä jaksa uskoa, että suomalaiset vapaaehtoisesti alkaisivat liikennöidä myös toiset huomioiden. Valitettavasti!

Ei kommentteja: