keskiviikko 8. lokakuuta 2008

Päivän kuumat

Tässä vastasin erään tuttavan blogiin, että kyllä -80 -luvulla oli työmoraali kunnossa. Siis ainakin siinä firmassa, missä pistimme langatonta televiestintää kukkumaan lähes joka niemeen ja lahdelmaan. Nyt tässä viime vuosina, kun olen joutunut oloneuvokseksi ja kunto on vajonnut alle asteikkojen, niin olen huomannut, että nykyään kunnon työmoraali ja -taito ovat erittäin harvoin olemassa olevaa luonnonvaraa. Sen huomasin, kun rakennutimme tätä nykyistä taloa. Niistä olen kirjoittanut myös kirjassani "kahleet murtuvat". Mutta viimeisin huomio on vain muutaman viikon takaa. Paikallisessa lehdessä oli paikallisen kourufirman ilmoitus vesikouruista ja lumiesteistä. Soitin kaverille ja hän jopa tuli seuraavana päivänä katsomaan, mihin kouruja tarvitsen ja mihin tulee lisää lumiesteitä. Sovittiin hinnat ja asennusviikko. Eli asennuksen piti olla viime viikolla. Ei ole kuulunut soittoa tai edes kirjettä, että asennus myöhästyy! Onneksi en ole vielä mitään maksanut.

Kävimme vaimon kanssa tänään kiertämässä Hirvihaaran golfkentän - ehkäpä se oli viimeinen kierros tälle syksylle. Menomatkalla jo näimme 4 joutsenta aterioimassa pellolla, perillä sitten oli joukko erilaisia vesilintuja ja yksi orava. Myös joidenkin tyynien paikkojen yllä vaelsi isoja hyttysparveja, vaikka yöllä oli ollut melkoinen pakkanen. Äkkiä ne saavat siivet alleen, kun vähänkin saavat aurinkoa.
Ilma oli parasta koko kierroksessa. Vaimo oli niin tympääntynyt peliinsä, että se vaikutti minunkin suorituksiin, vaikka yleensä en ota ulkopuolelta mitään vaikutteita pelaamiseeni. Minun pelitaso on sellainen, että välillä tulee ihan kivoja onnistumisia. Tänään tuli jopa yksi "pirkku". Mutta kyllä niitä söpsöjäkin tulee ihan liian kanssa, mutta minä en niistä hermostu. Sehän on aivan minusta kiinni. Miksi en mene ja harjoittele niin paljon, että söpsöjä ei tule!

Kotiin palattuamme posti oli laatikossa ja taas oli uusi Tekniikan Maailma. Se on lehti, jota jaksan edelleen jossakin määrin lukea. Vauhdin Maailman tilauksen lopetin, kun en tykkää lainkaan sen nykyisestä tyylistä. TM on jotenkin säilyttänyt hyvin tyylinsä aikaansa kuitenkin peilaten vuosikymmenestä toiseen.
Nyt oikein pistin merkille, mitä juttuja ensimmäisellä kierroksella lehdestä luin:

Ensimmäisenä luin Kian uusista kehitysaskeleista yhä puhtaampiin autoihin. Mutta mitään uutta ei heilläkään ollut esittää. Oli vain BMW:stä tuttu koneen sammustussysteemi esim. liikennevaloissa, hybridi ja polttokennon proto. Siis ei mitään mullistavaa!

Sitten tulivat eteen vuoden auto -ehdokkaat. Ihmettelen, kuinka edelleen vuoden autoksi yritetään saada katumaastureita tai järkyttävän suuria tila-autoja. Toki niitäkin jotkut tarvitsevat, mutta että vuoden autoksi! Omana suosikkina voisin heittää esille vaikkapa Alfa Romeo Miton!

Seuraavana pieni pysähdys tuli uuden Volvo XC60:n kohdalla. Se on juuri katumaastureita, joihin en mitään mielenkiintoa tunne. Mutta nyt katsoin moottorivaihtoehdot. Autoon tarjotaan kolme moottoria, yksi kolmelitrainen turbokuutonen (bensa) ja kaksi eri tehoista dieseliä.

Sitten luin jutun armeija uudesta helikopterista NH90:stä. Tämä ihan sen takia, että serkun poika oli armeijassa olleessaan hankkeessa mukana ja nyt armeijasta eläkkeelle siirryttyään on Patriassa kyseisten laitteiden koelentäjänä. Aina on ollut selvää se, että kopterissa on ominaisuuksia, mutta rakentamisessa ja viimeistelyssä on ollut ongelmia. Jospa ne sitten nyt alkavat olla ohi!

Sitten olikin jo syksyn toisen rengastestin vuoro. Nyt tutkittiin katumaastureiden talvikumeja. Näkyvät tulokset olevan aivan odotetunlaiset. Nastarenkaat ovat talviolosuhteissa se ainut oikea kumi, jos tarvallisuusnäkökohdilla tuloksia arvioi . Nyt testin voitot veivät Continentalin kumit niin nasta- kuin kitkaluokassakin.

Sitten olikin edessä jo uuden Ford Fiestan ensitesti. Vaikuttaa näpsäkältä pirssiltä, kun siihen saisi sen valmistusohjelmassa olevan 1,6 litraisen bensakoneen. Nyt ilmeisesti Suomeen tarjotaan vain 1,25 litraisia bensakoneita ja 1,4 litraiset ja 1,6 litraiset dieselit. Täytyy edelleen ihmetellä, että olen bensakoneiden kannalla. Siihen kyllä löytyy hyviä argumentteja, mutta niille eivät muut oikein näytä lämpeävän. Ensinnäkin öljynjalostuksessa syntyy myös bensaa joka tapauksessa. Ei ole mitenkään järkevää, että meillä kulutettaisiin vain dieseliä ja vietäisiin bensa alehinnalla vaikkapa jonnekin arabimaihin. Minusta olisi järkevää se, että ammattiliikenne olisi dieselin käyttäjiä ja me yksityiset taas bensan kuluttajia. Näin hinnoittelu menisi sopusuhtaisesti jatkossakin käsi kädessä. Lisäksi myös bensakoneiden laajempi käyttökierrosalue sopii hyvin myös taludelliseen ajamiseen. Kansanomaisesti sanoen voidaan siis ajaa suurella vaihteella esimerkiksi kaupunkinopeuksia. Minä tykkään siis enemmän bensakoneen ominaisuuksista, vaikka on minulla joskus ollut pari dieseliäkin, jotka sitten hävisivät hyvin nopeasti käytöstäni.

Sitten tuli esittely Alfa Romeo Mitosta. Se olisi kiva peli 1,4 litran turbokoneella (bensa). Se on sellainen pikkunäppärä karamelli!

Citroen C4 - ei pysähdyttänyt!

Dacia Sandero - ei vaikutusta!

Honda Accord ja Subaru Lecacy dieselit - ei kiinnostusta!

Nokia 6210 Navigator - ei ajankohtainen! Käytän Nokian 49 euron puhelinta, jolla tulen vallan hyvin toimeen.

Aprilia Mana - automaattinen moottoripyörä. Lueskelin harppoen, ei vaikutusta.

Vauhti raiteilla kiihtyy. En vielä lukenut, mutta aion palata asiaan.

TM liikenteessä. Luin ja ihmettelin! Tai oikeastaan tarkemmin ajatellen en ihmetellyt, koska noita juttujahan on koko ajan nähtävissä liikenteessä, kun siellä kohelletaan milloin mitenkin.

Moottoripyöriä myydään elämyksillä. Niinhän se on. Kun lukee moottoripyöräilijöiden omia kuvauksia siitä, miksi he ajavat pyörillä, niin ainahan sieltä tulee se vapaudentunne ja mitä kelläkin. Siis elämyksiä moottoripyöräilijät hakevat ja kun niin on, niin totta kai markkinamiehetkin sen huomioivat. Ja pyörä pyörii!

Puhetta ohi puhelinlaskun. Kerrotaan, miten matkapuhelinkäyttäjä voi hyödyntää nettipuheluita. Meikäläinen käyttää nettipuhelinta kotikoneelta, mutta en vielä ole mennyt matkapuhelinkäyttäjäksi. Kun se tarvitsisi sitten sen kalliimman puhelimenkin!

Audi A6 - vauhdilla eteenpäin! Ei kiinnosta.

Opel Zafira diesel - ei kiinnosta!

Chevrolet Epica diesel - ei kiinnosta!

Panasonic Lumix - palaan juttuun myöhemmin!

Lotus Elise - luin antaumuksella! Siinä olisi pikkuperheelle näppärä kauppakassi.

Telakalla suhisee - ohitse vauhdilla!

Kapea on kaunista - Duesseldorin matkailuajoneuvonäyttely 2008 - ohitan selailemalla!

Nyt kelpaa pienikin - Caravan 2008 messut Lahdessa - ohitan selailemalla!

Kaikkien aikojen Polaris. Luin pikaisesti, koska itselläkin on mönkijä lumikoneena.

Seat Ibiza 1,6 Sport. Tietenkin luin jutun, koska juuri tuon kokoluokan ajoneuvot juuri nyt kiinnostavat. Nätti peli!

Satunnainen tarkkailija. Nyt jäi juttu ensimmäisellä kierroksella lukematta, mutta varmasti palaan asiaan myöhemmin. Tällä tarkkailijalla sattuu olemaan monta kertaa asioita, jotka kolahtavat meikäläisenkin ajatusmaailmaan.

Lopputoteamuksena varmaankin voin vielä edelleen todeta, että autohullu olen. Ei siitä mihinkään pääse!

Ei kommentteja: