torstai 23. lokakuuta 2008

Paluuta taaksepäin

Heti kuullessani valtion hankkeesta ostaa Eliisaa, otin asian tänne blogiini käsittelyyn, mutta kuten arvata saattaa, niin eihän sillä ole mitään merkitystä. Valtio tekee, kuten tekee ja sillä siisti! Kukahan se valtio oikein on?

Nyt kuitenkin olen nähnyt asiasta kirjoitettavan useissa lehdissä ja taas eilen aamulla jälkiviisaat sivusivat aihetta toisen kerran. Tosin painokkaampia mielipiteitä ja faktoja olen jäänyt kaipaamaan ja nimenomaan sellaisilta tahoilta, joita jopa kuunneltaisiin. Ihmiset eivät näköjään muista tai eivät halua muistaa Soneran myyntiin johtaneita seikkoja. Toki Sonera oli tuolloin todellinen sylkykuppi, jota kukin sai repostella ja käsitellä miten sattuu, jopa oikeuslaitos oli mukana talkoissa - ehkä valtiokin halusi päästä irti piikistä lihassa. Insinöörinä olen kyllä surullinen, että niin hieno firma on enää vain kuva entisestä. Ainakin näin asiakkaan näkökulmasta!

Uusimassa TM:ssä olikin sitten jo juttua melkoisesti sähköautojen kehityksestä. Ja niin jutuissakin oli, että se on akkuteknologia, joka pahiten pistää hanttiin sähköautojen kehityksessä. Kun akusto pikkuautossa painaa sellaiset 300 kiloa ja akun täydellä latauksella voi ajaa sellaiset 300 - 600 km ja uusi lataus vie aikaa normaalisti 16 tuntia ja pikalatauksellakin 3 - 4 tuntia, niin ei sellainen auto vielä sovellu jokaisen käyttöön. Mutta, jos autotehtaat ja öljyteollisuus lähtisivät talkoisiin mukaan, niin en epäile lainkaan sitä, etteikö sähköautosta saataisi jokaiseen lähtöön käyttökelpoista kulkupeliä.
Norjassa valmistetaan Ford Fiestan kokoluokan sähköautoa, jossa ovat nuo edellä kertomani ominaisuudet. Hinta Norjassa on 25000 egeä. Ei paha, kun ottaa huomioon maan autojen hintatason!
Toki maailmassa valmistetaan muitakin sähköautoja, mutta niiden hinnat ovat paljon korkeammat, kun tekniikka on laitettu koreisiin ulkokuoriin. Eräs sellainen on Lotus Elisen kuoriin rakennettu laitos. Hintaa silloin kertyy jo n. 100000 egeä. Toki suoritusárvot ovat sellaista luokkaa, että jalkoihin ei sillä tarvitse jäädä. Siis ulkokuori ja suoritusarvot ovat synkassa. Tällainen laitos on kuvien mukaan myös aikoinaan Uudessakaupungissa valmistukseen tuleva menopeli. Ei tule olemaan jokaisen ajopeli!

Nyt oli jo päästy vuoden auto valinnoissa siihen pisteeseen, jossa oli valittu finalistit. Meikäläistä hymyilytti, kun molemmat suosikkini, eli Alfa Romeo Mito ja Ford Fiesta olivat finalistien joukossa. Muut finalistit eivät paljon jaksaneet kiinnostaa. Joukossa oli Sitikan uusi C5, Opelin Vectran seuraaja ja Skodan Superb sekä joku muukin vieläkin vähemmän kiinostava laitos. Saa sitten nähdä, mikä on lopputulos, minulle se nyt on aivan yhdentekevää, kuka voittaa, mutta kuitenkin. Onneksi kuitenkin möhköautot olivat jo tippuneet finaalin ulkopuolelle!

Joku blogi sitten kerroin kantani dieselöinnin osalta. Kerroin, että valmistusprosessissa syntyy dieselin lisäksi myös bensiiniä, vaikka ei haluttaisikaan. Väläytin siinä uhkakuvaa, että suomalaisten siirtyessä muiden sopulien tavoin dieselien käyttäjiksi, niin Nesteen prosessissa valmistuva bensa sitten vietäisiin puoli-ilmaiseksi vaikkapa Arabimaihin. Viimeisimmässä kuningaskuluttajassa sitten vahvistui, että jo nyt viedään ylijäämäbensaa muualle, mutta ei Arabeihin vaan jenkkeihin heidän katumaastureiden poltettavaksi! Ei ole mitään järkeä!
Siis nyt jo pitäisi taas valtiovallan herätä, ettei tapahdu katastrofia ja ohjata meidät oikeaan suuntaan - ei pakolla vaan porkkanalla. Kun meillä sopuleilla ei itsellä ole mitään hajua oikeasta tiestä, seurataan vaan porukkaa mitään ajattelematta, vaikkapa sitten tuhoon asti.

Ei kommentteja: