perjantai 6. marraskuuta 2009

sähköautomessuilla!

Olen joskus jo aikoja sitten kirjoitellut sähköautoista omia näkemyksiäni tänne sivuilleni. Silloin totesin, että meillähän olisi ollut jo ajat sitten kunnon sähköpelejä elleivät öljyteollisuuteen sidonnaiset voimat olisi tehneet niiden kehittämisestä lähes mahdotonta. Jos kehitystä olisi ollut järkevää tehdä, niin jo nyt ajelisimme äänettömillä nollapäästöisillä peleillä.
Tietenkin täytyy vähän ottaa takaisin tuosta nollapäästöstä puhuttaessa, sillä jostakinhan sähkö pitää ajoneuvojen akkuihin saada ja melkoisen usein verkosta sujahtaisi akustoihin polttamisella saatua sähköä. Erityisesti kivihiili- ja turvevoimalat kauhistuttavat meikäläistä.

Mutta kun rajataan tapahtuma ajamisen aikaiseksi, niin sähköpeli ei liikkumisen aikana pölläyttele hiilijäämiä ilmastoon. Se on jo melkoinen ympäristöteko.
Mutta kun ne sähköpelit ovat vielä protovaiheessa! Ja vielä kauan sellaisina pysyvätkin tämän päivän katselmuksen pohjalta. Jo nykyisilläkin autoilla pellepelottomat pystyvät ajamaan akun sanelemissa rajoissa olevia matkoja, mutta ongelmaksi muodostuvat Suomen ilmastolliset tekijät. Kesällä kuumimmilla keleillä akut on saatava jäähtymään tehokkaasti etteivät esimerkiksi räjähdä ja talvella akut tuppaavat kylmillä keleillä menettämään hurjasti kapasiteetistaan. Nuo ongelmat rajoittavat käsittääkseni jokapäiväisen, huolettoman massojen ajelun sähköautoilla siirtymäkausille, jolloin ei ole liian kuuma, mutta ei pakkastakaan. Vaatii siis käyttäjältä melkoisesti sovittelua, kun on huomioitava akustojen liian korkeat lämpötilat ja toisaalta pitempien pysähdysten aiheuttama mahdollinen akustojen kylmettyminen.
Sähköautohan olisi näppärä liikkumapeli esimerkiksi kotoa asemalle ja illalla taas töiden jälkeen asemalta kotiin. Jos ajomatka ei ole pitkä, niin tuollaiseen käyttöön sähköpeli kyllä jo nyt sopisi talvikautta lukuunottamatta. Talvella sähköautoilijasta tulee herkästi kävelymies, kun työpäivän mittaan routinut akusto ei annakaan vauhtia kotiin.

Noihin löytyy insinöörien varastoista kyllä temput. Pistetään auto päiväksi roikan nokkaan ja saadaan sillä pidettyä akusto käyttökuntoisena. Tai kun akut ovat virtansa luovuttaneet. Suomessahan on olemassa jo mobiiliteknologiaa, joilla sähköyhtiöön saataisiin siirrettyä tieto kenen autoon on tankattu sähköä ja minkä verran laskun lähettämistä varten tai jopa rahan siirtoon auton omistajan tililtä sähkölaitoksen tilille. Mutta tuo infra on rakennettava ja ennen rakentamista täytyy kuitenkin olla melkoisen hyvät standardit, jotta ei tule turhaa rakentamista erilaisilla spekseillä.

Kuulin, että noita asioita on meillä pohtimassa jo joku työryhmä, kun hallituskin on patistanut sähkökulkuneuvojen kehittämiseen ja käyttöönottoon. Osa väestä oli sitä mieltä, että sähköautobusineksesta saattaisi tulla uusi Nokia tai ainakin joitakin Vaisaloita. Enkä epäile, etteikö meiltä insinöörivoimia löydy vaikkapa maailman johtavaksi sähkökuluneuvojen maaksi. Insinööreille pitää vain antaa tehtävä ja homma on hanskassa. Osapuoliahan tässä casessa on kyllä riittämiin, joten tehtävän asetanta ei tule olemaan ihan helppo. Jokainen kun tahtoo viedä asioita eteenpäin lähinnä omista intresseistään!

Ajelin messuille moottoriteitä ja en osaa kuin ihmetellä, kuinka ajattelemattomia pösilöitä kanssa-autoilijat ovat! Olen yli neljäkymmentä vuotta opettanut omalla esimerkilläni yli miljoonan kilometrin matkalla, että toiset pitää huomioida, mutta tänäänkään en kohdannut yhtään muuta autoilijaa, joka olisi ajatellut, että ajanpa moottoritien vasenta kaistaa vähän pitemmälle ja vasta, kun rapa ei roisku ohitettavan tuulilasille, siirryn oikealle kaistalle. Olen siis ollut todella huono opettaja! Tietenkin olisin voinut ajaa sataakahtakymmentä, joilloin ohittajia olisi ollut vain muutama, mutta kun olen markkinoinut itselleni, että on todella pöljää ajaa ylinopeutta. En halua aiheuttaa turhia rahavirtoja vähistä ansioistani valtion pohjattomaan kassaan. En halua edes vierailla poliisien autojen takapenkillä kuuntelemassa toruja. Siksi ajan autopilotilla juuri tiellä sallittua suurinta ajonopeutta, jos se on esim. sääolojen vuoksi turvallista!

Ei kommentteja: