sunnuntai 8. maaliskuuta 2009

rengasjuttuja jälleen

TM:n viimeisessä numerossa yleisönosastolle tulleessa kirjeessä kerrotaan, että katsastaja oli määrännyt vaihtamaan autoon uudet renkaat, vaikka kulutuspintaa oli vielä runsaasti jäljellä. Syynä oli ollut se, että renkaat olivat jo 10 vuotta vanhat. Kirjoittaja ihmettelee, miksi moinen määräys ja kyselee, että perustuuko määräys johonkin vai onko katsastaja syyllistynyt mielivaltaan.
TM:n toimitus vastaa, että ei ole varsinaisesti mitään lakia, joka määräisi 10 vuotta vanhat renkaat vaihtoon, mutta sen tarkemmin toimituskaan ei asiaa pysty selvittämään, koska ei ole tarkemmin tietoa, onko kyseessä nastarengas, jolloin esimerkiksi nastojen lukumäärien erot renkaissa voisivat vaikuttaa hylkyyn. Ja tietenkin katsastaja katsoo myös ihan yleisesti, millainen on renkaan muu kunto.

Kuitenkin TM:n toimitus on sitä mieltä, että 10 vuoden vanhojen renkaiden vaihtomääräys on aivan aiheellinen, koska renkaiden pito ei enää voi olla lähellekään uuden veroinen, sillä kumi on muuttunut tuossa iässä jo kovaksi korpuksi ja silloin se ei enää tarjoa tarpeellista pitoa. Kitkarenkaassa asia on nastarengastakin selvempi, sillä nastat kuitenkin jonkin verran harovat jäällä luistoa vastaan. Kuivalla asfaltillakin on korppurenkaiden pito todella ala-arvoinen, joten missään olosuhteissa ei tuollaisilla renkailla liikennöiminen ole turvallista.
Minun kokemukseni tukevat edellä esitettyjä asioita.

Samassa lehdessä on uusien kesärenkaiden testi ja siitä saa lisävinkkiä renkaiden merkitykseen turvallisuuteen.
Jos tarkastellaan esimerkiksi jarrutuspitoja, niin jo uusilla renkailla on hirveän suuret erot pysähtymiseen. Testissä ajetaan märkäpidot 80 km/h nopeudesta ja kuivapidot 100 km/h nopeudesta ABS-jarrutuksella, joka on normaalimpi tapa kuin lukkojarrutus nykyään. Toki lukkojarrutuksella voitaisiin päästä jonkun verran lyhyempiin pysähtymismatkoihin, mutta jo renkaiden kannalta ABS-jarrutukset ovat ystävällisempiä. Kunnon lukkojarrutuksen jälkeen rengastesit voisi lopettaa siihen, sillä niin pahasti renkaat olisivat kulahtaneet. Käytännössä on kuitenkin huomattava, että normaali autolla ajaja ei pääse lähellekään TM:n toimittajien pysähdysmatkoja, sillä vain pieni osa kuljettajista on harjoitellut tehokasta ABS-jarrutusta.

Tarkastellaanpa vaikka jarrutuksia märällä asfaltilla, jossa siis pysähdytään 80:n nopeudesta.
Parhaimman ja huonoimman renkaan erot ovat todella merkittävät. Kun parhailla renkailla auto on jo pysähtynyt, huonoimmilla renkailla olevan auton nopeus on vielä n. 40 km/h. Jokainen voi kuvitella millaisia tilanteita noilla varustuksilla voi saada aikaan ihan normaalissa katuliikenteessä! Ei siis ole lainkaan merkityksetöntä, millaiset kiekot autonsa alle valitsee. Kuiva asfaltti hieman armahtaa huonoimpia renkaita, mutta erot ovat silläkin alustalla merkittävät, eli matkassa 5 m. Mutta kun muutkin ominaisuudet ovat samassa suhteessa, niin ei ajaminen ole heikoimmilla renkailla herkkua.

Minulla itselläkin on kokemusta huonoista renkaista. Minulla oli joskus kilpa-autona Toyota Corolla Coupe. Koska olin kuplamies, minulla ei ollut laitteeseen renkaita ja jouduin menemään rangaskauppaan hankkimaan ajokkiin renkaat. Kun rahaa ei ollut kovinkaan runsaasti, niin ostin ihan hyvän näköiset korealaiset renkaat. Kulutuspinta oli sellainen, että aivan kuvittelin, kuinka hetulat tarttuvat tehokkaasti soraan tai asfalttiin. Kuplassa käytin yleensä Nokian renkaita, joista varsinkin NR 21 oli suhteellisen sileän näköinen, mutta tarjosi kuitenkin kohtalaista pitoa. Nyt kulutuspinnan perusteella siis kuvittelin, että pito on paljon parempi.

Minun Corolallla ajoi eräs kaverini Kouvolan kardaaniluokassa ja häneltä sain tietoa, että hän oli joutunut vaihtamaan renkaat, kun korealaiset eivät pitoa tarjonneet. Itse ajoin kyseisen kaverin Sunbeam 900 -ajokilla 50-vuotisjuhlakisani, joten tuollaistakin vaihtokauppaa kävimme. Itse menin Corollalla jonkun ajan päästä Hyvinkäälle kisoihin. Jo ensimmäinen lähtöni oli ihan hirveä, ajoni oli kuin jollakin aloittelijalla, sillä Corolla vei miestä aivan miten huvitti. Ajoni oli kuin jäällä ajamista noilla korealaisilla. Minulla ei ollut mistä vaihtaa renkaita, joten jouduin liukastelemaan vielä toisenkin lähdön. Siis renkailla on väliä - kesälläkin!

Ei kommentteja: