keskiviikko 3. lokakuuta 2012

markkinointia

Romaani "rajalla"!
 
Saadessani viime viikolla uuden kirjani ulos kustantajalta, mietin tietenkin, miten asiasta ilmoittelisin sukulaisille, tutuille ja ystäville. Myynti ja markkinointi tuntuu edelleen vaikealta, ja siksi päädyin tietoliikenneihmisenä sähköiseen infoon. Lähetin noin 150 sähköpostia tai tekstiviestiä valitsemalleni kohderyhmälle. Monelle viestini oli vuosikausiin ensimmäinen, joten vähän hirvitti, mutta halusin kuitenkin kertoa, missä ja miten nykyään asustelen ja mitä puuhastelen kirjoittaminen ja uuden kirjan julkaisu mukaan lukien. Myös toivoin, että saisin paluupostissa vastaviestejä. Taka-ajatuksena oli tietenkin, että kirjaani menisi viestittelyni seurauksena kaupaksi, vaikka kirjoittamiseni päätarkoituksena on enemmänkin oma terapia kuin myynnilliset päämäärät.
Noin viitisentoista viestiä olen saanut takaisin ja joitakin kirjojakin on mennyt. Olen tietenkin pettynyt, että noin pieni määrä vastaviestin lähetti, mutta sitten tulin ajatelleeksi, että enpähän itsekään ole aktiivisesti pitänyt viestittelykulttuuria yllä. Sähköpostit saattoivat myös kolahtaa monessa osoitteessa roska-astiaan. Useat firmat estävät epämääräisten viestien läpimenon, joten siinä voi olla yksi selitys. Toisaalta työelämän kiireellisyys varmaan aiheuttaa helposti vastamatta jättämisen, koska sähköistä viestisaastetta tulee jokaiselle tuutin täydeltä.
Loppupäätelmäksi kuitenkin tulee, että en ole merkittävä henkilö monellekaan kohderyhmääni kuuluneelle, joten vastauksellakaan ei ole väliä. Harmi, koska siellä on todella hienoja ihmisiä, joiden kanssa olisi kiva olla ystävä tai kaveri. On minulla peiliinkatsomisen paikka. Suuret kiitokset kaikille viestiini vastanneille!

Eilen olin esittelemässä kirjaani erään senioriyhdistyksen kirjapiirissä. Enkä saanut sielläkään yhtään kirjaa kaupaksi - olen minä todella kehno kauppamies. Kunhan kirja ilmestyy kirjaston hyllyyn, niin ehkäpä se sieltä löytää tuonkin piirin lukijoiden käsiin.
12.10 menen iltapäiväksi Suomussalmelle paikalliseen kirjakauppaan puhumaan kirjoittamisestani ja kirjoistani - saapa nähdä tuleeko sinne enemmän väkeä kuin kaksi vuotta sitten. Silloin paikalla kävi vain muutama henkilö, mutta jokainen totesi, että torstai on viikon kehnoin päivä kirjaesittelylle. Nyt olen siis asialla perjantaina. Toivottavasti paikalle tulee sankka yleisöryntäys, onhan pitäjässä vieläkin melkoisesti tuttuja ja sukulaisia.
Varsinainen kirjani julkistus tapahtuu Helsingin kirjamessuilla 25. -28.10. Olen ajatellut olla paikalla torstaina iltapäivän, muuten kustantajani BoDin osastolla esittelijät myyvät myös minun kirjaani. Olen ollut joskus aiemminkin siellä, mutta messut ovat nykyään niin massiiviset, tapahtumia on niin paljon, että menestyksen saavuttaminen kirjalla, joka on pelkästään standillä, on käytännössä mahdotonta. Mutta onpahan yritetty!

Koko kirjamaailma on nykyään sellaista, että vain tähdet tai jotenkin muuten julkkikset saavat esitellä kirjojaan standeillä, lehdissä tai TV:ssä, kun ovat aiemmilla meriiteillään päässeet ensin julkaisemaan teoksensa kunnon kustannustoimittajan avustamina. Tavallisen tallaajan tuotoksille ei reikiä tahdo löydy. Itse olen monta kertaa pettynyt näihin kovaa kehua saaneisiin teoksiin, kirjastosta lainattu tuntemattoman kirjailijan teos on monta kertaa se helmi. Eipä se kirjoittamismaailmakaan tasapuolista ole - kuten ei muukaan elämä!

Ei kommentteja: