perjantai 19. kesäkuuta 2009

hyvää juhannusta!

Olen vuosikaudet pitänyt tapanani lähettää entisille läheisille työtovereille, sukulaisille ja joillekin muille ystäväkseni mieltämälleni henkilölle tekstiviestin toivottaakseni hyvää joulua, onnellista uutta vuotta tai vaikkapa hauskaa juhannusta. Nyt tein kuitenkin päätöksen, että en vasta-aluksi lähetä yhtään tekstiviestiä. Ja olen saanut olla todella rauhassa, ainoastaan yhden käden sormilla on laskettavissa minulle päin lähetetyt syntymäpäiväonnittelut tai hyvän juhannuksen toivotukset.

Miksi sitten tein tuollaisen tempun? Ilmeisesti vain todetakseni, että minulla on vain enää muutamia sellaisia ystäviä, jotka vasta-aluksi viestittelevät minulle. Tietenkin aikoinaan oli suhteellisen helppoa pistää viestejä työnantajan puhelimella ja saada myös työnantajan puhelimella lähetettyjä vastauksia. Nyt omasta pussista revittynä on myös aivan erilainen kustannusajattelu päällä - varmasti näin on monella entisellä ystävällänikin. Näin kontaktit harvenevat luonnostaan.

Varmasti olen ollut itse syyllinen ainakin osittain, että ystäväpiirini on harventunut. Masentunut mieli ei ole oikein otollinen seuralainen, ja silloin on erittäin helppoa jäädä omiin nurkkiinsa. Kun en juuri missään käy, niin eipä kai minua enää juuri muistetakaan entisissä piireissä. Jos minulla olisi rohkeutta ja uskallusta mennä erilaisiin tilaisuuksiin entisten kamujen juttusille, niin tilanne saattaisi olla toinen. Mutta kun terveenäkään en viihtynyt missään kokkareissa, niin eipä taida olla kohtuullista odottaa, että sairaana olisin jotenkin halukkaampi seurapiirijuttuihin.

Kaksosena (horroskooppini!) minulla sanotaan olevan kaksi puolta. Toinen on se, joka nyt sairaana on saanut lisävaltaa, eli yksinäni oleminen ja asioita itsekseni pähkäilevä. Toinen on julkinen puoli. Toki minä jossakin määrin edelleenkin haluaisin olla mukana kaikenlaisessa toiminnassa, saada kiksejä erilaisista onnistumisista, olla haluttu seuralainen, olla merkittävässä asemassa ja tehdä "urotekoja" tinkimättömästi ja ammattitaidolla. Nyt sairauden myötä tuo ensimmäinen piirteeni on käytännössä ottanut vallan ja hyvä niin. Muussa tapauksessa saattaisi elämäni olla nykyistäkin vaikeampaa.

Joka tapauksessa toivotan kaikille tänne eksyneille hyvää juhannusta ja kaikin puolin lämmintä kesää!

Ei kommentteja: