maanantai 27. tammikuuta 2014

Golfkilpailuista

Kun aikoinaan 17 kesää sitten aloitin golfin, niin sanoin itselleni ja muillekin, että en tule ko. lajissa kilpailemaan. Kilpailemista olin harrastanut hiihdossa, suunnistuksessa ja rallisprintissä.
Kuitenkin jo heti ensimmäisenä kesänä lomamatkalla pelasin Kainuu Openin Kajaanin, Paltamon ja Vuokatin kentillä. Kisassa sijoituin toiseksi viimeiseksi. Lisäksi pelailin parin yhteistyökumppanin kisoissa muistaakseni erittäin vaatimattomalla menestyksellä.
Siirryttyäni pelaamaan Tuusulan Gofklubiin toisena kesänä, siellä osallistuin joka kesä muutamaan kilpailuun ja jopa voitin yhden openin. Myös joitakin muita palkintosijoja tuli. Tasoitukseni oli silloin jotakin alle 20:n, niin menestyminen oli mahdollista huonommallakin pelillä. Myös yhteistyökumppaneiden kilpailuista tuli muutamia komeita palkintoja.
Sitten tuli syksy 2002, ja alkoi kahdeksan vuoden musta aika. Sen ajan tapahtumista en paljoa muista, pelaamassa kävin jonkin verran. En muista, kävinkö edes kisoissa, tasoitukseni kuitenkin pysyi samoissa 16:n lukemissa, joten ilmeisesti en ainakaan menestynyt. Muutimme Mäntsälään syksyllä 2004 ja kaiketi vuonna 2005 siirryin TGK:stä Hirvihaaran Golfiin, jonka kenttä avattiin vuonna 2006 yhdeksänreikäisenä. Ensimmäisen kesän kolmeen kisaan en osallistunut, niin asiakirjat kertovat.
Vuonna 2007, vielä vahvasti mustan kauden aikana, olen pelannut yhden openin, jossa olen sijoittunut kolmoseksi.
Vuonna 2008 pelasin kolme openia, joista yhdessä sijoituin kympin sakkiin, yhdeksänneksi.
Vuonna 2009 osallistuin myös kolmeen openiin, joissa kaikissa olin kympin sakissa, kolmonen, viitonen ja kuutonen.
Vuonna 2010 olin mukana neljässä openissa, mutta vain yhdessä olin kympin sakissa, kahdeksantena.
Vuonna 2011 pelasin jälleen neljä openia, joista kahdessa oli kympin sakissa, voittajana ja nelosena.
Vuonna 2012 ohjelmassa oli jälleen neljä openia, joista kolmessa olin kympin sakissa, kerran voitin, kerran olin kuutonen ja kerran seitsemäs.
Viime kesänä pelasin jälleen neljä openia , joista vain yhdessä olin kympin sakissa, viitosena. Seuran yleisen sarjan mestaruuskisoissa olin 12. ja voitin M65 -sarjan mestaruuden.

Muutamana viimeisenä vuotena, kun elämä on alkanut maistua jälleen elämältä, olen pelaillut lisäksi erilaisissa senioreiden tapahtumissa ja aina silloin tällöin on niissäkin koitoksissa tullut joku kärkipään sijoitus.
Toki golf on minulle ennen kaikkea kiva ulkoilu- ja liikkumismuoto, kipeät polvet eivät ota itseensä niin kovin, kun saa tassutella pehmeällä ruoholla. Pelitaitokin on sellainen, että välillä pelaamiseni tuntuu jopa golfilta. Toki nuo tuntemukset ovat hyvin lyhytaikaisia, mutta sellaista golf on. Se on todella haasteellista, mutta juuri siksi niin nautittavaa!
Toivottavasti terveys sallii pelaamisen jatkossakin.

Ei kommentteja: