perjantai 11. lokakuuta 2013

Pitkästä aikaa

Onpa aika hujahtanut nopeasti. Edellisen kerran olen ollut näissä merkeissä toukokuussa. Ihmekö, että Jouko tuossa joku aika sitten hoputteli jotakin kirjoittelemaan. Toisaalta sehän kertoo, että ainakin yksi käy aina joskus kurkkimassa, onko sivuilla mitään uutta.

Kesä on mennyt golfaillessa. Olen jonkin verran kirjoitellutkin, mutta vain paikallislehtiin. Jutut ovat olleet satunnaisia, koska päivystyksiä ei kesän aikana herunut. Päätoimittaja kyseli keväällä vapaita viikonloppuja muistaakseni lokakuun loppuun saakka. Tein työtä käskettyä ja lähetin mahdollisuuteni päivystyksiin. Päätoimittajan ollessa lähdössä äitiyslomalle, sain listan, jossa minulle oli laitettu päivystyksiä juuri niille viikonlopuille, jotka minulla olivat varattuja. Tietenkin kommentoin ja kerroin, että ne eivät minulle käy.
Vt. päätoimittaja lähetti minulle listaa juttukeikoista, mutta enhän niitä voinut ottaa. Päivystyslistat olivat jääneet päivittämättä! Nyt sitten käy todennäköisesti niin, että jatkossa tilauksia ei tule, mutta onpahan aikaa johonkin muuhun.
Lehdissä on päällä säästötoimet ja nekin pienentävät jutuntekomahdollisuuksia, mm. autoesittelyjäkään en enää saa tehdä, koska konserni on ostanut jutut könttänä jostakin, ja saa siis testit vieläkin halvemmalla kuin minulta.
Kolumneja olen saanut kirjoitella melko mukavasti. Aiheet tulevat milloin mistäkin. Olen kirjoittanut ainakin leivästä, kun aloin ihmetellä, miten lääkäritkin ovat asioista täysin eri mieltä. Sitten kerroin mökkimatkasta, kun jo menomatkalla volvoilija pisti ohitettavansa pientareelle kuin myös minut vastaantulijana - täydessä vauhdissa. Onneksi pysyimme kaikki tiellä, eikä mitään sattunut! Mökillä oli sitten tartuttava töihin, kun kolmeen vuoteen siellä ei ollut kukaan käynyt. Ei enää jaksa kiinnostaa ajella päivä mökille, että pääsisi ahertamaan. Hyötyanalyysi ei anna kovinkaan korkeaa tulosta!
Golfista tietenkin on yksi juttu, ja nyt on menossa julkaisuun ajatelmani suuren ikäluokan tiimoilta. Siihenhän itsekin kuulun, joten olen joutunut katselemaan asiaa hyvinkin läheltä.
Kolumneista tulee aina silloin tällöin palautettakin, joten joku niitä ilmeisesti lukee.

Mäntsälässä ilmestyi joku aika sitten kirja "Teoistaan tunnetut", joka sisältää kulttuuritietoa Mäntsälästä, nykyisistä tai joskus täällä vaikuttaineista henkilöistä tai yhteisöistä. Minutkin oli kelpuutettu parin sivun jutulla mukaan romaanieni vuoksi! Mitäpä tuohon muuta sanoisi kuin, että olipahan melkoinen yllätys.

Ei kommentteja: