sunnuntai 21. marraskuuta 2010

kaljottelutilaisuuksia

Lajittelin eilen vanhoja lehtiä erilaisiin nippuihin - säilöttäviin, kiertoon tai jopa roskikseen. Kiinnitin huomiotani jälleen kerran ns. yhden asian julkaisuihin, pariin moottoripyöräilyn ja yhteen harrasteautoilun lehtiin. Ja kaikissa oli useita eri juttuja, joissa siirryttiin kyseisillä ajoneuvoilla johonkin paikkaan ottamaan esimerkiksi kaljaa.

Moottoripyörälehtiä oli käsittelyssä kaksi erilaista - toinen oli Moto Guzzin lehti ja toinen moottoripyörämatkailuun liittyvä lehti. Erilaisia "ralleja", kuten reissuja nimitetään, oli noissa lehdissä useita, oli tietyn merkkisillä pyörillä matkusteleville, tietyn maan tekeleillä ajeleville tai matkapyörillä liikuville - ja kun pyörämerkkejä on Suomessakin kymmeniä, niin harva se viikonloppu porukat ajelevat johonkin päin isänmaatamme tai jopa ulkomaille jalon harrastuksensa nimissä. Jokaisessa tapahtumassa näytti ohjelma olevan suunnilleen sama, kerääntyminen, höpöttelyä, syömista, juomista, kilpailuja ja tanssahtelua - esimerkiksi. Kun ohjelmat oli läpikäyty, niin sitten oli matka väsyneenä, mutta niin onnellisena, kotiin ja hetken päästä mentiin jälleen. Niin se näytti olevan.
Lisäksi monilla paikkakunnilla oli viikollakin monille pyörämerkeille joku paikka, minne kokoonnuttiin juomaan kahvit ja turisemaan mitä milloinkin.

Kun minulla oli Moto Guzzi, niin kävin muutaman kerran noissa keskellä viikkoa olleissa tapahtumissa, kun ne olivat tuossa kilometrin päässä. Tuli siinä muutama tuttu, mutta eipä ne sen enempää kiinostaneet. Kerran kävin lisäksi maahantuojan luokse järjestetyssä tapahtumassa, jossa syötiin kalakeittoa ja juotiin kahvit sekä kuolattiin maahantuojan pyöränäytelyssä. Mutta noihin ns. "ralleihin" minä en koko pyöräilyaikanani edes vakavasti harkinnut menoa. Minusta ralli on ihan muuta kuin ko. tapahtumat. Sen kaljatölkin voin juoda kotonakin, jos haluan. Olen todennut monta kertaa, että moottoripyöräily on pääasiassa tyhjää bensan polttamista, erittäin harvoin minulle tuli kohdalle joku ihan asiallinen ajotapahtuma. No kivaahan se ajminen toki oli!

Sitten ministien lehteen. Ja kyllä sielläkin pääosissa näkyi olevan erilaiset tapahtuminen selostukset, joita löytyi niin kotimaisista kuin ulkomaisista tapahtumista. Ja yllätys, yllätys ministitkin kävivät pääkaupunkiseudulla ajelemassa kesäviikkoina letkassa johonkin kahville!
Minä en ole Minilläni päässyt moisiin tilaisuuksiin, en kahville, enkä mihinkään muuallekaan, kun voin juoda sen kupin kahvia kotonakin tai sen kaljatölkin, jos haluan. Minillä en ole juuri turhiin ajoihin sortunut, aina olen järjestänyt ajokertani joko golfkentälle tai sitten katsastuskonttorille. Viime kesän ajoni alkoi sillä, että katsastin keväällä Minini, kun se homma jäi syksyllä tekemättä, ja otin sen samalla reissulla liikennekäyttöön. Ajoin sillä kaksi kertaa golfkentälle pelaamaan kierroksen, ja jälleen syksyllä oli reissu katsastuskonntorille, kun katsastin ajokin valmiiksi kevättä varten ja poistin sen liikennekäytöstä. Siinäpä se!

Pari vuotta sitten kävin kaverini kutsumana kuplien tapahtumassa Himoksella, ja meninki oli juuri samanlaista kuin ennakkokäsitykseni tämän laatuisista tapahtimista oli jo ennakkoon. Mutta miksi minä ministinä osallistuin kuplatapahtumaan? No siksi, että ajoin erilaisilla kuplilla kilpaa vuodesta 1988 alkaen 1990 -luvun lopulle saakka ja siinä ohessa ehostin kaksi 1303 -kuplaa myös liikennekäyttöön. Viimeisin kupla minulla oli käsittelyssä 2003 - 2004. Ostin sen viallisena, korjasin sähkövian, mutta moottori vuoti öljyä, joten piti tehdä ennen liikennekäyttöä moottoriremontti, ja hyvän moottorin teinkin - ei ainakaan teho loppunut normaalissa liikennekäytössä aivan heti kesken. Ajelin kuplalla jonkin verran, mutta sitten eräs entinen työtoverini osti sen minulta puoliväkisin pois, joten koriin ja muihinkaan hvaitsemiini kehityskohteisiin en ollut vielä ehtinyt paneutua. Tuolla kuplalla me sitten huristelimme Himoksen reissun. Tulipahan sekin nähtyä!

Ei kommentteja: