perjantai 29. elokuuta 2008

Tekniikan Maailman satunnainen tarkkailija

Olen lukenut Tekniikan Maailmaa vuodesta 1964 ja jokainen numero on jopa taltioitu. Pääasiassa lehdessä kiinnostavat autojutut, ja autolehtenähän verottajakin kyseistä aviisia pitää, sillä tietoliikenneinsinöörille ei lehdestä tule ammattikirjallisuusvähennystä. No joka tapauksessa lehti kolahtaa edelleen laatikkoon noin 20 kertaa vuodessa.

Lueskelin viimeisintä numeroa 15/08 ja aivan lopussa on satunnaisen tarkkailijan teksti. Ja teksti kolahti - oli nimittäin juuri sellaista, jota olen itsekin tänne sivuilleni joskus kirjoitellut:

Ensimmäisenä tarkkailija tarttuu lentohintoihin. Hän oli pistäytynyt Lontoossa ja paluumatkan hän oli tehnyt kahdella taksilla ja Finnairin lennolla. Koko matkan hinta Lontoon keskustasta Helsingin keskustaan oli maksanut 242 euroa, josta takseihin oli uponnut 111 euroa. Tarkkailijaa jäi mietityttämään, onko lentäminen sairaan halpaa vai taksiliikenne järjettömän kallista!
Minäkin mietin aikoinaan, miksi ulkomaan lennot ovat halpoja, mutta kotimaan lennot eivät!

Toinen tarkkailijan huomio oli se, miten lehdistö saa tietonsa poliisien vasta tutkinnan alla olevista jutuista. Esimerkkinä hän käytti Harri Ollin tapauksen uutisointia. Miten lehdistöllä oli jopa tarkat promilleluvut tiedossa, vaikka mies oli juuri ollut poliisin maijan takapenkillä. Siis aineisto ei missään nimessä ollut silloin vielä julkista.
Samaa minäkin ihmettelin ja ihmettelen vieläkin. Aiheesta on myös ensimmäisessä kirjassani "kairoilta kahleisiin" karsea esimerkki. Kyllä poliisiministerin ja tuomioministerin olisi tehtävä jotakin! Itse en kyllä luota maamme viranomaisiin enää pätkääkään, vaikka kaiken maailman tutkimuksissa ne saavatkin mairittelevia arvioita. Toivottavasti pysyn poissa niiden jaloista!

Kolmantena jutussa oli mieliaiheeni, kaaharit. Tarkkailija oli kiinnittänyt huomiota erään Audin käyttäytymiseen liikenteessä. Meno oli ollut kovin epävarmaa, mutta reilusti muuta liikennettä vauhdikkaampaa. Audi oli singahdellut kaistalta toiselle käyttäen muita liikkujia pujottelukeppeinään. Liikennevaloissa oli paljastunut, että nuori poika oli ilmeisesti isänsä/äitinsä autolla liikkeellä.
Minunkin huolenaiheena on ollut ja on edelleenkin, että nykyihmiset eivät opi käsittelmään autoa kunnolla. Siihen ei riitä ajokortin eri vaiheessa tapahtuvat liukastelut, vaan vaatii paljon, paljon enemmän harjoittelua (ei missään nimessä liikenteen seassa) ja oikeaa asennetta. Valitettavasti mainosmiehet ovat lisäksi saaneet joidenkin autojen käyttäjät käyttäytymään vastuuttomasti. Näin olen juuri ollut havaitsevinani Audilla matkaa tekevien keskuudessa. Heillä tuntuu olevan kadonnut muiden tielläliikkujien kunnioitus! Miksiköhän?

Tarkkailija referoi pääministerin puhetta Vaasan asuntomessujen yhteydessä olleessa enrgiatehokkuusseminaarissa. Siellä pääministeri oli tuonut esille, että ladattavat sähköautot pitäsi saada laajaan käyttöön mahdollisimman pian. Tarkkailija on skeptinen asian suhteen ja niin olen minäkin.
Sähköauto on ollut olemassa jo iät ajat, mutta eipä sen vaan ole sallittu kehittyä matti meikäläisen ajoneuvoksi. Autoteollisuuden olisi otettava asia tosissaan, jos kyseisten ajoneuvojen halutaan lisääntyvän. Mutta eihän sillä ole mitään kiirettä! Öljyä riittää vielä ja öljyteollisuus kaivelee lisää esiintymiä koko ajan. Toki esiintymät ovat hankalimmissa paikoissa, mutta ihmiset maksavat bensasta ja naftasta mitä pyydetään ja autojen kauppa käy. Vasta, kun emme osta nykyautoja, emmekä käytä siten öljytuotteitakaan nykymallin mukaisesti, autoteollisuuden on alettava kehittää sähköautoa tai ensimmäiseksi lähinnä akkuteknologiaa. Matkaviestimissä nähtiin aikoinaan, että akkuteknologiaa pystyttiin varsin nopeasti ajanmukaistamaan. Nyt muutaman kymmenen gramman akku pystyy takaamaan puhelimelle viikonkin valmiusajan ja kohtuullisen määrän käyttöä.
En epäile ollenkaan, etteivätkö insinöörit pystyisi kehittämään sähköautoihin nykyistä paremmin sopivia akkuja, jos vain suurvallat ja öljyteollisuus sen sallisivat! Sinänsä sähköauton teknologia olisi jo nyt milteinpä olemassa aivan jokapäiväiseen käyttöön. Mutta tekniikkaakin kehitettäisiin vielä enemmän energiaa säästävämmäksi ja jarruenergiat talteenottavammaksi.
Mutta onhan niitä muitakin mielenkiintoisia teknologioita!

Viimeiseksi tarkkailija on huomannut, että tiehallinnon mittausten mukaan pääteiden liikenne on kasvanut alkuvuonna lähes kahdella prosentilla!
Eikö olekin ihmeellistä! Ihmiset purnaavat, että polttoaine on kallista, mutta kuitenkin ajavat entistä enemmän. Liekö syynä se, että dieselautojen myynti on lisääntynyt valtion veropäätösten jälkeen. Ja nyt sitten posotellaan ns. vähemmän saastuttavalla ajoneuvolla entistä enemmän. Siis varsinainen ekoteko!

Ei kommentteja: