maanantai 20. lokakuuta 2014

Todella nopea!

 
Menoreitti ohjaamoon on melko ahdas, mutta kun sinne pääsi, niin siellähän oli mukavasti tilaa.

 Tässä mennään kaiketi jo viitosella, mutta vielä takapyörät ruopii alustaa, voimaa oli.

Ajo kesti vain viisi - kuusi kierrosta, mutta kypärän sisällä tarkeni.

Speedcar Xtrem
Mäntsäläläinen Asko Heikkilä ajaa kilpaa otsikon autolla, joten mielenkiinto autoon heräsi ja oli ihan pakko mennä maahantuojan speedweekend.fi:n järjestämään ajotilaisuuteen sunnuntaina 28.9. Hyvinkään vauhtipuistoon.
- Meillä tämä Speedcar Xtreme on kokonaisvaltaista toimintaa. Me toimimme autojen ja varasosien maahantuojana Suomeen, Baltian maihin, Venäjälle ja Ruotsiin. Järjestämme yleisiä ajotilaisuuksia eri paikkoihin ja teemme yrityksille täyden palvelun tilaisuuksia, mutta pyöritämme myös kilpailusarjaa.

Auto on espanjalainen, Carlos Sainz kumppaneineen tekivät ensimmäiset autot 21 vuotta sitten ja nyt ollaan tässä. Suomeen on jo myyty 50 autoa, mutta kaikki eivät ole vielä käyneet kilpailuissa. Sarjan kuljettajat ovat todella kovatasoisia, joten monilla kestää hetken ennen kilpailuihin uskaltautumista, mutta mielestäni kilvanajoon oppii vain ajamalla kilpaa.

Auto maksaa tietenkin jotakin, mutta itse ajaminen on todella edullista. Eräs sarjaa ajava on kilpaillut omalla ajokillaan 2,5 vuotta ja vasta äskettäin hänen autoonsa tarvittiin ensimmäiset varaosat. Kuitenkin viime vuonna hän ajoi 93 starttia ja 1600 kilometriä harjoittelua, pohjustaa yrityksen yksi omistajista Toni Ahokas. Lisää netissä osoitteessa www.speedweekend.fi.

Päivän kohokohta oli tietenkin päästä kilpurin rattiin. Jutuntekijälle osui ajettavaksi Mika Kallion käytössä ollut auto. Tietenkin ennen ajokkiin ryömimistä päälle piti vetää ajohaalarit, ajokengät ja  -hanskat sekä päänupin suojaksi kypärä.

Autoon siis kömmitään ikkunasta, joten se oli jo vanhalle ukolle temppu. Kun kabiiniin pääsi, niin siellä oli mukavasti tilaa. Mikan mitoille tehdyt asetukset kävivät hyvin, ja Toni auttoi naulitsemaan koeajajan kuuden pisteen vöillä tiukasti penkkiin. Toni kertoi ajokin yksinkertaiset hallintalaitteet ja pian oltiinkin jo lähtösuoran päässä odottelemassa lähtölupaa.

Ensimmäinen kierros oli tutustumista laitteeseen, harmillisesti kaasu jäi päälle, mutta muuten ajokki alkoi tuntua käteenkäyvältä. Kaasupedaalia painettaessa todella tapahtui ja suurempaa pykälää sai survoa koko ajan sisään. Jarrumerkkejä en sen kummemmin alkanut edes miettiä, vaan tiputin kurveihin vauhdin sopivaksi. Sorakurveissa auto käyttäytyi tasapainoisesti, kaasulla auton sai pidettyä sopivassa sladissa. Homma loppui tietenkin ihan liian pian, mutta kiva oli taas pitkän tauon jälkeen päästä vahtiajamaan. Kivaa oli!

Speedcar Xtreme:
- moottori Suzuki 750, 150 hv
- kuivapaino 312 kg
- kisapaino kesällä kuljettajineen 415 kg, talvella 420 kg
- 6 vaihdetta
- n. 3,5 s 0-100 km/h
- yksityyppirenkaat
- kisoissa välitykset ja perusasetukset ovat kaikilla samat, vain aurauskulmia ja iskunvaimentimia saa säätää
- veroton hinta 2014 19 900 €

 

Ei kommentteja: