keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

menneen talven Lumia - vaiko tulevan?

Pitkällisen harkinnan tuloksena hankin lopultakin ns. älypuhelimen. Ns. sen vuoksi, että eihän se mikään älylaite ole - päinvastoin. Älyn on oltava näppäinpinnan ulkopuolella.
Ompputuotteita en ole koskaan voinut hankkia, koska ne ovat aina olleet minun kukkarolle ylihinnoiteltuja, anroideja olen hieman kokeillut, eikä natsannut. Sitten tuli windows7 -laitteet, mutta viileetä oli edelleen. Lopulta markkinoille tuli windows8 -kapulat, ja sitten alkoi jo lämmetä. Kuitenin Lumia 920 oli aivan liian kallis pienen eläkkeen nauttijalle. Vasta 820 sai vipinää, ja tilasin tuotteen. Samalla muutin liittymäni sallimaan dataliikenteen maksiminopeudella.
Laite tuli ja alkoi käytön opiskelu. Ilman käyttöohjeita sain kapulaan hengen ja perusjutut toimimaan. Pystyin siis hoitelemaan sähköpostiliikenteeni Lumialla, mutta muiden lisukkeiden saaminen käyttöön stoppasi.
Lumiahan on siitä merkillinen tuote, että käytännössä windows-tilin avulla hallinoidaan kaupankäyntiä, lisäksi oli perustettava vielä Nokia-tilikin. Siis saman kapulan läyttöön liittyy vahvasti kolme byrokraattisuudesta tunnettua instanssia: operaattori, Nokia ja Windows. Mitähän tuosta kolminaisuudesta oikein syntyykään?
Sillisalaattia varmaankin!
Yritin hankkia laitteeseeni lisäominaisuuksia, kun olin tilit asiallisesti määritellyt, mutta eipä onnistunut. Tuli tylysti esto ja käskettiin ottaa yhteyttä vanhempiini oma perhe-toiminnon määrittelemiseksi. Siinähän se tenkkapo syntyi. Laitteeseeni ei ollut määritelty yhteysmahdollisuuksia rajan taakse, eikä minulla itselläkään ollut kykyjä saada sinne yhteyttä. Eipä silti, olisi vanhemmillakin ollut vaikeuksia saada rajan takaa yhteyksiä windowsphoneen hoitaa oma perhe-toiminto päälle.
Vietin tuntikausia netissä etsien oikeaa valituskanavaa. Monilla oli kommentti, että mene keskustelusivuille, joista ratkaisu ongelmaan löytyisi. Olihan siellä, että määrittele syntymäaikasi oikein windows-tiliin tai kansallisuus. Minulla ne olivat ihan oikein ja määrittelin uudelleen. Tein jopa uuden tilinkin, mutta ongelma jatkui.
Operaattori kertoi tylysti, että kyseessä on windowsin vika, eivätkä he tiedä ratkaisuja ongelmaan. Ihmetys kasvoi, koska aikoinaan maan johtavalla operaattorilla oli oikein tekninen asiakaspalvelu, joka ammattitaidolla hoiti ongelman kuin ongelman. Nyt ei asiakasta enää kaiketi kannata palvella!
Olen lähettänyt viestin myös Nokialle ja Windodowsille, mutta eipä sieltä mitään ole kuulunut.  Netin keskustelupalstoilla on kuitenkin vastaavia ongelmia muillakin, joten kannattaisi pistää asia kuntoon. Muussa tapauksessa ei Nokialla tule menemään hyvin!

Ei kommentteja: