Vuoden
vaihtuessa
2013:n väistyessä ja 2014:n
kääntyessä muukin asia muuttui kuin allakka.
Polttoaine- ja moni muukin vero
nousee, joka onkin ihan luonnollista. Jos valtion ja kuntien kassoista puuttuu
rahaa, niin sitähän on yritettävä jollakin tavalla saada lisää, kun säästöillä
asiat eivät hoidu. Verotus on yksi, mutta sekään ei välttämättä tuota haluttuja
tuloksia. Jos esimerkiksi polttoaineveroa nostetaan liikaa, ihmiset joko ajavat
vähemmän tai parhaassa tapauksessa hankkivat uuden vähemmän kuluttavan auton,
jolloin sen veron tuotto ei kehitykään halutulla tavalla. No, ehkä autoverossa
saadaan hieman takaisin, mutta autojakaan ei osteta niin paljon kuin budjettiin
on laitettu. Kun ei ole työtä, niin eipä sitten autojakaan osteta, ja tuloveroakaan
ei makseta. Viina- ja tupakkaveron nostaminen on taas suoraa subventiota
Helsingin ja Tallinnan välistä laivaliikennettä hoitaville yhtiöille. Tarvitaan
siis muitakin tapoja saada valtion tilit tasapainoon. Ja silloinhan tietenkin päättäjillä
on tullut mieleen, että vedetään autoilla liikkuvien taskut vieläkin
tyhjemmiksi. Siitä joukosta apu on aina ennenkin löytynyt. Siksi Ollilan
työryhmän ehdotus on nähtävä tavaksi lisätä valtion tulopuolta, ensin
kilometriverotuksella, mutta kun siitä ei tuloja kerrykään odotetulla tavalla,
niin pistetään järjestelmään lisää älykkyyttä. Kun autoilija jossakin nostaa
nopeutensa yli sallitun, niin heti vaan lasku kuskille, ehkä jopa
suoraveloituksena. Silloin alkaa rahaa tulla, ainakin aluksi! Ehkä tuossa
suurin voittaja on laitteistot toimittava yritys.
Harmittaa, että Kontiorannan
varuskunta pistettiin matalaksi. Ainoastaan kerran ehdin käydä sotilaskodissa
munkkikahvilla sen jälkeen, kun vänrikkinä 46 vuotta sitten kävelin portista
ulos. Rajan taakse kerätään suhteellisen modernia kalustoa, mutta me keskitämme
ne rajan pinnasta pois. Lyhytnäköistä puolustuspolitiikkaa!
Tietenkin voi olla niin, että
jollakin ennustajalla on parempaa tietoa esimerkiksi suurempien
mielenosoitusten varalta ja pistää puolustusvoimat hoitamaan poliisien apuna
tilanteet järjestykseen, ja silloin tietenkin varuskuntien suunniteltu sijainti
voi palvella tilannetta. Kuitenkin sotavoimien käyttö omaa kansaa vastaan ei
voi olla suunnittelun lähtökohtana, vaan turvaaminen ulkoisia uhkia vastaan on
puolustusvoimien tärkein tehtävä.
Ihmiset eivät ole oppineet vuosituhansien
aikana yhtään, sotapesäkkeitä on koko ajan useita ja uhkia vielä enemmän, ja
siksi meilläkin asia on otettava huomioon. Emme voi ajatella, että selkkaukset
meitä välttelisivät jatkossakin. Meillähän on vielä sukupolvia, jotka muistavat
hyvin aiemmat kahnauksemme.
Talven sää on ollut hiihtäjälle
pettymys. Talvesta näyttää tulevan samanlainen kuin oli vuonna 1973. Silloin
Turussa oli helmikuussa lunta parin viikon ajan. Sään muuttumista ei vielä
voida pistää minkään saastumisen ja ilmakehän lämpenemisen piikkiin, mutta
kyllä suunta on menossa ikävään suuntaan. Suomella ei ole paljon tehtävissä
koko maapalloa ajatellen, suuret valtiot kuten USA, Intia, Kiina jne. määräävät
ilmaan kerääntyvän moskan määrän. Kuitenkin meilläkin pitäisi asiaa ajatella ja
jopa toimia paremmin kuin tähän asti on tehty. Polttaen energian tuottaminen ei
ole järkevää, varsinkin, jos polttoaineena on kivihiili tai öljy. Me
tarvitsemme halpaa energiaa, jos aiomme pysyä maailmantaloudessa mukana kilpailukykyisten
tuotteiden tuottajina. Tällä hetkellä halvinta energiaa pystytään tuottamaan
ydinvoimaloilla ja käyttämällä olemassa olevia vesilaitoksia. Noilla ei ilmaan
saasteita pöllyytellä. Tuuli- ja aurinkovoimaloilla tuotetaan todella kallista
energiaa. Toiveissa kuitenkin on, että myös uusia, edullisia, saasteettomia ja
uusiutuvia energiantuottomalleja saataisiin hyötykäyttöön muutamien kymmenien
vuosien sisällä. Sama pätee myös liikenteen suhteen. Öljyn vähetessä tai sen
saaminen jalostamoihin edelleen kallistuessa, on saanut aikaan, että lopultakin
insinöörit ovat saaneet luvan käyttää energiaansa uusiin kehityskohteisiin ja
vähitellen hyötykäyttöön. Sähköautojen kehityksessä akkuteknologiaan on jo
hivenen saatu parannuksia, mutta sillä saralla on vielä paljon töitä tehtävänä.
Biopolttoaineet, niin nestemäisenä kuin kaasuna ovat jo jossakin määrin
hyötykäytössä ja koko ajan tehdään töitä myös polttokennojen kehittämisessä.
Perinteinen polttomoottorikin puksuttaa siis vielä pitkään, mutta polttoaine
muuttunee vähitellen biologiseksi.
Ihmisten työllisyystilanne on menossa
huolestuttavan huonoon suuntaan. Näin jatkunee myös nyt alkaneen vuoden aikana,
ellei maailmalla ihan ihmeitä tapahdu. Olen aina ihmetellyt, miksi puhutaan
työvoimapulan tulosta. Minusta ei moiseen ole tällä menolla mitään katetta.
Vaikka vanhimmasta päästä porukka siirtyy eläkkeelle, niin ei nuorille siitä
huolimatta avaudu kunnon työtilaisuuksia.
Tietoliikenteen alueella meno on
edelleen kovaa langattoman teknologian käytön lisääntymisessä. Tabletit,
älypuhelimet ja mokkuloiden avulla bittivirtojen siirtelyt koneisiin kasvavat
edelleen. Operaattorit saivat juuri käyttöönsä lisää taajuuskaistaa
langattomien mikrofonien käytöstä. Toiminta on korkeilla taajuusalueilla, joka
käytännössä se merkitsee sitä, että saadakseen täydet luvatut nopeudet
käyttöön, asiakkaan on oltava lähellä tukiasemia. Tuskinpa asiakkaat muuttavat
mihinkään, vaan operaattoreiden on jälleen tiivistettävä tukiasemaverkkoja. 4G
on vielä harvinaista herkkua monissa paikoissa ja 5G on vasta insinöörien
käsissä, joten työmaata ja yritystä on. Nykyään tukiasemien saaminen hyötykäyttöön
on tietenkin helpompaa kuin ennen, sillä tukiasemien bittivirrat ohjaillaan
internettiin, mutta kuituja tarvitaan rutosti lisää. Kuitua pitäisi saada kyllä
enemmän koteihinkin, jotta langatonta kapasiteettia riittäisi kohtuullisesti
matkalaisten käyttöön.
Tuskinpa kuitenkaan vuosi 2014 tuo
hirveästi muutosta aiempaan, mutta menon suuntia on välillä ihan kiva miettiä.
Ne menevät joko oikeaan suuntaan tai sitten ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti