Pisa
-tutkimuksen tuloksista aihetta pähkäilyyn
Olen käynyt
kouluni ja opiskellut ammattini 1950 - 1970 -luvuilla, joten kovin paljon
rajapintoja nykyiseen koulusysteemiin minulla ei ole, mutta viimeisimmät
Pisatulokset aiheuttivat vipinää yläkerrassa. Molemmat tyttäreni kävivät
koulunsa 1980 - 2000 -luvuilla ja heidän koulunkäyntiään ja opiskelujaan
tietenkin seurasin mielenkiinnolla, erityisesti matematiikkaan pesiytyneen
joukko-opin suhteen. Ei sillä laskentataitoa oppinut, mutta onneksi nykyään
lienee palattu oikeaan suuntaan. Onneksi tyttäret oppivat kuitenkin laskemaan.
Jo
kansakoulun alussa laskento oli mielenkiintoisin aine. Opettajani osasivat
opettaa sitä mielenkiintoisesti, kotona ei tarvinnut tehdä mitään, kun olin
tunneilla hereillä. Kansakoulussa kotitehtävätkin tuli tehtyä jo koulussa
valmiiksi. Myöhemminkin matematiikka ja fysiikka jaksoivat kiinnostaa, mutta
opettajien merkitystä on korostettava aineen kiinnostavuudessa. Meidän
oppikoululuokkamme olisi nostanut matemaattisten aineiden Pisa -arvosanoja
melkoisesti, sillä lähes kaikista kyseisten aineiden kokeista nousi kymmenkunta
huippupisteet saanutta. Se oli opettajien mielestä ennen kokematonta. Tästä
joukosta opiskeli tietääkseni neljä matemaatikoiksi, kolme lääkäriksi ja yksi
insinööriksi!
Monet muut
aineet vajosivat arvoasteikossani hanttiaineiden kategoriaan - monissa aineissa
opettaja oli heikko tai minun mielestäni opettajana väärällä asenteella,
yksinkertaisesti ulkoa pänttääminen ei jaksanut kiinnostaa. Äidinkielestä
ainekirjoituksen osalta tykkäsin, kun saimme oppikoulussa nuoren opettajan
mummon sijaan. Uskontokin menetteli, kun oppikoulussa opettajana oli isän
sukulainen. Liikunta oli mukavaa, jos ei tarvinnut pelata kori- tai potkupalloa.
Kuvaamataito oli myös mielenkiintoista. Jos minun olisi pitänyt kuvata vaikkapa
hevonen, niin tuskinpa piirrostani kukaan olisi hepaksi tunnistanut, mutta
opettaja näki yrityksissäni jotakin kiittämisenkin arvoista. Niin mielenkiinto
aineeseen säilyi. Useimmilla muilla opettajilla oli moittiminen pääasia.
Turhimmalta aineelta näin jälkeenpäin
tuntuu maantieto. Maantiedon annista ei ole enää paljon jäljellä, kun melkoinen
osa ulkoa opituista valtioista on lakannut olemasta ja tilalla on ihan muuta.
En edes muista, ketkä meille ko. ainetta opetti. Myös kielet menivät sen
aikaisen opetuksen vuoksi mielenkiinnottomien kastiin. Vaadittiin täysin virheetöntä
tulosta, joten taito ei kehittynyt. Kun väärästä vastauksesta sai haukut tai
pahimmassa tapauksessa joutui seisomaan määräämättömäksi ajaksi, niin
viittauskäsi pysyi tiiviisti pulpetilla. Erityisesti saksan kielen opettajalla
olivat kovat opetusmetodit käytössä.
Historiasta olisi pitänyt oivaltaa,
että ei pidä luottaa kehenkään, jokainen pelaa omaan pussiinsa, mutta sekin
oppi jäi valitettavasti takavuosina unohduksiin.
Kouluopetuksesta tarvitsin töissä ollessani lähes päivittäin matematiikkaa, erityisesti prosenttilaskeminen oli tärkeää. Myös logaritmeja tarvitsin, mutta integraaleja ja derivoimista tai muuta korkeampaa matematiikkaa en opiskelun jälkeen tarvinnut. Fysiikan tietoja olen tarvinnut muuallakin kuin töissäni. Fysiikka on ollut varmasti matematiikan perusasioiden ohella kaikkein tärkein ja vahvin opiskelusta saatu perintö.
Opiskelipa minkä ammatin tahansa
noita taitoja jokainen tarvitsee, muiden oppiaineiden taitoja mielestäni ei
tarvita oikeassa työelämässä juuri koskaan, ellei sitten ole ko. aineen
opettaja. Diskuteeraamisen taidon vuoksi ei ehkä kannattaisi kovin paljon
energiaa tuhlata. Taiteellisesti lahjattomille ei ole väliksi tarjoilla taideaineitakaan.
Mitä siis jää jäljelle?
Matemaattisten aineiden lisäksi annettaisiin sopiva vieraitten kielten paketti
oikeilla opetusmenetelmillä ja vain vähän muuta. Jos ei ole lainkaan
matemaattista älliä tai halua matematiikkaan, niin sitten menee vakavaksi. Toki
mielenkiintoisella opetuksella jokaisesta tulee helposti jonkinlainen
arkipäivien matemaatikko. Matematiikka kun ei tarvitse pänttäämistä, vain
hitusen asennetta.
Ei minulla ollut ulkoa päntättävien oppiaineidenkaan
arvosanoissa ongelmia sen jälkeen, kun olin saanut terveyteni oppikoulun
ensimmäisten luokkien jälkeen kuntoon. Ehkä kuitenkin matemaattinen, looginen
ajattelutapa toi jonkinlaista tulosta muihinkin lukuaineisiin, mutta eiväthän
arvosanat todista mitään. Hyvä tunne ja oppimisen halua ja oppiminen ovat kaiketi
ne tärkeimmät, mitkä koulun tulisi oppilaalle syöttää. Ne olivat ainakin minun aikanani suurimmat
puutteet monissa oppiaineissa.
Olipa kerran yo-merkonomi, jonka yhtenä tehtävänä oli laatia
erilaisia tilastoja ja raportteja. Kun homma ei luistanut, niin kävi ilmi, että
hän ei hallinnut lainkaan prosenttilaskuja. Hänelle oli annettava aiheesta
pikaopetusta, ja tilastoja alkoi tulla.
Koulujen matematiikan opetus ei ollut
tuntunut hänestä kiinnostavalta, ja energia oli suuntautunut sitten aivan
muuhun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti