Muisteluja
sedän viimeiselle matkalle
Hulkonnimellä
asuvalla isän perheellä on aikaisemmat muistot minusta kuin minulla heistä. Kun
olin vuoden vanha, niin äiti ja isä olivat tuoneet minut Hulkonnimelle hoitoon
heinänteon ajaksi. Minä olin ollut vielä osittain rintaruokinnassa, joten
vieroittaminen vieraassa ympäristössä ei ollut kuulemma kivutonta. Siitä olivat
erityisesti sedät kärsineet, ovat kertoneet!
Ensimmäinen
mielikuvani sedästä on, kun hän ajeli rinnanistuttavalla David Brownilla silloiselle
asuinpaikallemme Näljänkään. Mielikuva on selvä siitä, kun punainen traktori
seisoi pihallamme.
Seuraava muistikuva
on, kun valettiin sedän uuden navetan perustusta, vaikka maailmalopun piti olla
tulossa. No maailmanloppua ei tullut, mutta navetta valmistui.
Olin
varmaankin vasta hieman yli kymmenen, kun setä pyysi minut heinärengiksi. En
pystynyt vielä silloin hankohommiin, joten todennäköisesti tulin mukaan vasta
ajovaiheeseen. Setä oli hankkinut heinähissin, jonka käyttöön työni liittyi.
Oli tärkeää pysäyttää traktori heti, kun sedältä käsky kävi. Yleensä niin
tapahtuikin, mutta joskus pysäyttäminen ei heti onnistunut, ja silloin ladon
rakenteet paukkuivat - onneksi en vetänyt yhtään latoa nurin!
Isompana
olin tietenkin mukana koko heinänteon ajan. Setä luotti sääennusteisiin kuin
pukki sarviinsa. Kun luvattiin poutaa, niin setä nousi kukonlaulun aikoihin ja
niitti muutaman saran valmiiksi. Joskus nosteltiin heiniä seipäälle
sateellakin! Pääosin kuitenkin homma toimi.
Sedältä
löytyi nopeutta, kun yhtenä kesänä pyörremyrsky tuli pellolle ja pyrki ottamaan
mukaansa kuivia heiniä. Setä juoksi pyörteen mukana ja topri heinätukkoja
pysymään seipäällä. Jonkin verran heiniä lähti ilmojen teille ja kauimmat tukot
löytyivät läheltä taloa. Onneksi myrsky oli sen verran laimea, että ei vienyt
mukana miestäkin.
Sedällä oli
suopeltoa myös kirkonkylän puolella. Kerran jouduin ajamaan heinäkuorman kylän
läpi Hulkonniemelle David Brown 850:llä. Traktorissa oli synkronoimattomat
vaihteet. En ollut koskaan ajanut sellaisella, mutta ilmeisesti olin kirjoista
lukenut, miten vaihteet menevät päälle ja pääsin onnellisesti kuorman kanssa
perille. Melkoista luottamusta sedältä!
Sedän vanhan Austin A35:n katsastus
oli aina melkoista puuhaa. Ensimmäisenä päivänä setä kävi katsastajilta listan
puutteista, sitten korjautti ja seuraavana päivänä yleensä Austin oli
katsastettu. Vuonna 1963 kuitenkaan homma ei sujunut ko. mallilla. Lähdimme Kajaanin
reissuun. Mukana oli minun pieni harjateltta ja vähän peitteitä.
Katsastusmiehen puutoslista oli
järkyttävän pitkä. Muistaakseni joku paja teki korjaukset, jonka jälkeen
menimme syömään ja elokuviin. Sitten iltapimeällä ajelimme Sotkamoon päin ja
kun oli sopivan näköistä kangasmetsää, niin pystytimme teltan auton valoissa.
Aamulla heräsimme karjuntaan ja kun kurkistimme teltan ovesta, niin
armeijanosasto marssi aivan vieressä olevaa tietä. Olimme majoittuneet
varuskunta-alueelle. Keräsimme kimpsut kasaan ja siinä vaiheessa huomasimme
myös oleskelun kieltävän taulun.
Auto ei mennyt vieläkään läpi ja
lista oli melkein yhtä pitkä kuin edellisenä päivänä.
Setä teki päätöksen, että kulkupeli
vaihtuu! Kiertelimme liikkeitä. Mossen olisi saanut mukaan heti, mutta muita ei
ollut ostettavissa, kunnes tulimme Veholle. Siellä laskettiin juuri upouutta
punaista Miniä alas kuljetusautosta. Setä alkoi hieroa kauppoja ja niinpä
ajelimme Suomussalmelle Minillä.
Setä opetti minulle työntekoa ja
traktorinajoa, mutta sain minäkin opettaa häntä. Olin hankkinut hyvän
ilmakiväärin ja sillä ampumista sain sedälle opettaa. Pääasiassa ammuimme
tauluun, mutta välillä jotakin muutakin. Kerran tuli puheeksi lentoon
ampuminen. Lopulta setä heitti melko uuden Rostonin ilmaan ja minä ammuin
siihen reiän. Ammuimme melko paljon, vaikka mummo asiasta vähän tuhahtelikin.
Eihän ollut sopivaa, että isäntä ja renki käyttivät hyvää työaikaa
joutavuuksiin.
Kerran talvella, kun olin
viidentoista höyteillä, setä sanoi, että on se kumma, kun auton perän lähtiessä
luisuun auto tekee aina piruetit. Minä siihen, että se täytyy hoitaa
vastaohjauksella ja niinpä löysimme itsemme Suomussalmen jäätieltä luiston
oikaisua harjoittelemasta. Monen, monen piruetin jälkeen homma alkoi onnistua.
En minäkään ollut varmaankaan asiaa käytännössä opetellut, mutta minulla oli
kirja ”opi ralliajajaksi” tai ”ralliajajan opas”, josta olin asiat opiskellut.
Setä tarjosi minulle monen monta
miellyttävää muistoa poikavuosillani. Hän oli työteliäs, mutta hän osasi
välillä myös höllätä, hän oli mukava ja yleensä hänellä oli hymy naamalla, kun
juttujaan kertoi. Mutta kipakkuuttakin löytyi erityisesti silloin, kun joku
kone krenasi. Hänellä oli todella luotto
ihmisiin, ainakin minua kohtaan hänellä oli suuri luotto, kiitos siitä hänelle
ja toivotan hänelle hyvää matkaa eteenpäin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti