Valtakunnan
surkein kuski
Varmaankin
useampi meistä niin sanotuista kokeneista kuljettajista vähintäänkin hymyilee
katsoessaan niitä raukkoja, jotka koettavat vääntää tuntemattoman auton kunkin
tehtävän mukaisesti. Tilanne on kuitenkin varmasti haasteellisempi kuin
sohvalta katsoen ymmärrämme.
Ohjelman
tehtävät ovat auton käsittelyyn liittyviä, mutta tulee mieleen, että mitähän
tuolla parkkipaikoilla ja liikenteessä oikein tapahtuisi, jos ohjelmassa mukana
olevat seikkailisivat meidän valioiden joukossa. Tosi asia kuitenkin on, että
jokainen ohjelman autokuski ei ole liikenteessä paljon autoa ajanut, heistä osa
jopa itsekin tietää, että eivät hallitse liikkumavälinettä saati liikennesääntöjä.
Tulee väkisinkin mieleen, että miten he joskus ovat korttinsa saaneet.
Auttaako ohjelma meitä itsensä
keskimääräistä paremmiksi autoilijoiksi tuntevia todella hyviksi autokuskeiksi.
Eipä varmaankaan, meillä jokaisella on omat pinttymämme ja tapamme.
Opetusohjelmaksi ”Suomen huonoimmalla kuskilla” ei ole tilausta, mutta
ajanvietteeksi se on kai tarkoitettukin. Kuitenkin asiat ovat tärkeitä, ja
jokaisen olisikin syytä katsoa asioita edes hetken omalta osaltaan.Itse olen osallistunut liukkaankelin ajo-opetukseen ja järjestänyt ko. tilaisuuksia useita kertoja työyhteisössäni. Myös muunlaisia ajotilaisuuksia olin järjestämässä. Noissa oppi hieman auton hallintaa, mutta korvien väliinhän asialla ei ole välttämättä merkitystä. Jos parantunutta auton käsittelytaitoa ylösmittaa nousseina tilannenopeuksina, niin eipä tilaisuuksilla ole juuri merkitystä.
Parikymppisenä pääsin oman auton
rattiin. Auto oli 850 -kuutioinen Mini. Jääradat tulivat tutuksi, ja sieltä ajooni
tuli mukaan vasemman jalan jarrutus, kun Mini piti saada kurveissa kääntymään.
Seurauksena oli, että talven jälkeen vetonivelet menivät vaihtoon, ja kun auton
kaasupolkimessa oli vain yksi asento, niin myös pakoventtiilit menivät vaihtoon
tai hiontaan vähintään kerran vuodessa. Ministä tuli kuin ruumiin osa, tiesin
aina, miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy, sitä pystyi pyörittelemään miten
vain. Katon kautta en ajopeliä kylläkään pyörittänyt. Olisin mennyt autollani
jääratakisaankin, mutta isä kieltäytyi jyrkästi tukemasta rengashankintoja, ja
niin kisat jäivät ajamatta.
Minun ensimmäinen täysin itse tehty
auto oli todella hyvä ajaa. Menin sillä ajamaan Hyrylän UA:n jäsentenvälisiin
kilpailuihin Nukarille. Sää oli sateinen, rata liukas, ja kas kummaa. Ajoin
koko porukan nopeimman ajan jokkisautollani, jossa oli alla Nokian siviilirenkaat.
Mukana oli myös ralliautoja ja jopa yksi BDA Escort!
Jokkis ei kuitenkaan ollut minun
laji, se ei ollut sopiva laji herrasmiehelle, siksi ostin Lindströmin Kallelta
2,3 litraisen kuplan. Ensimmäisenä talvena rakensin auton paremmin
asfalttisprinttiin soveltuvaksi. Painoa autoon jäi melkein 100 kg ylimääräistä.
Keväällä ilmoittauduin Serenaan
ensimmäiseen sprinttikisaani. Vettä satoi, mutta autossani oli leikatut sliksit,
jotka sopivat keliin. Masa oli huoltomiehenäni.
Kävelimme sateessa radan, joka oli
todella vaihteleva, välillä puikkelehdittiin kapeilla pyöräteillä, välillä maantiellä.
Olihan se kokemus! Lähtöviivalla kurnutin autoon yli neljä tuhatta kierrosta ja
vihreällä mentiin niin liukkaasti, että silmissä musteni hetkeksi. Koetin mennä
sen kuin osasin, kurveihin tultaessa tiukka jarrutus vasemmalla jalalla,
samalla suorakytkentälaatikosta oikea vaihde silmään ja taas kiihdytys
suoralle. Lähes loppuun selvisin, mutta sitten jarrutus meni pitkäksi siimojen
alle ja autokin sammui. Ajoin kuitenkin maaliin. Sijoitus oli jossakin
häntäpäässä.
Toisen lähdön ajoin varmasti maaliin,
meno tuntui niin hitaalta, että pakkasimme tavarat rekkaan ja lähdimme pois edes
katsomatta tuloksia.
Olimme ajaneet jonkun matkaa, kun
puhelimeni soi ja Kallehan siellä kyseli, missä olen. Olin kuitenkin
sijoittunut aivan kärkipäähän ja palkinnoille ekassa sprinttikisassani.
Yleensä olin kuplallani palkinnoilla,
jos auto toimi. Mutta muutaman kerran poistuin myös kaseikkoon, kun yritin
riskillä parantaa aikaani.
Opin, että ajamisessa tai golfissa ei
kannata riskeerata, kannattaa tehdä vain se, minkä osaa.
Näin pitäisi olla myös tuolla
liikenteessä, mutta kun suurin osa siellä liikkuvista ei edes tiedä, mitä osaa.
Kuvittelee osaavansa paljon enemmän. Kun siihen sitten lisätään liikennesäännöt,
niin soppa on valmis varsinkin erityisolosuhteissa. Silloin ei enää ajaminen ja
liikenne naurata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti