Moottoriteillä liikkumisesta
Viimeisen
kuukauden aikana olen joutunut ajelemaan lukuisasti Lahden moottoritietä niin
etelään kuin pohjoiseen. Täytyy heti aluksi sanoa, että onneksi en joudu siellä
ajelemaan päivittäin, on se sellaista menoa. Ainainen ihmettelyn aihe on, että
ihmiset eivät opi tai eivät halua oppia muitakin liikkujia huomioivaa tapaa
ajella. Eivät toki kaikki ajajat ole pässinpäitä, mutta osa sitä enemmän.
Olen aina
tuonut esille sen, että itse ajan aina suurinta sallittua nopeutta, sillä
ylimääräisiä veroja en halua enää maksaa valtiolle, siksi en viljele ylinopeuksia.
Olen jo monta kertaa tälläkin foorumilla kertonut havainnoistani, että
muutamien premium -merkkien kuskit pitävät kyltteihin asetettuja numeroita turhina.
Lisäksi naiset ovat yllättäen raskasjalkaisia ja vieläpä kelistä riippumatta.
Viimeisillä
reissuillani pidin jälleen kirjaa, miten tiellä ajeltiin ja sieltähän pulpahti
esille aivan uusi automerkki, jonka kuskit eivät juuri muista piitanneet.
Tultiin vauhdilla takapuskuriin nopea heitto ohituskaistalle ja ravat silmille
takaisin palattua ohitettavan eteen. Kyseinen automerkki on eniten myydyimpien
listalla, ilmeisesti kolmosena. Kyseessä on tietenkin tsekkimerkki Skoda.
Kun
kavereiden kanssa tulee puheeksi, minkä auton tuli hankkineeksi, niin Skodan
hankkineet perustelevat aina jotenkin hankintansa. Oli halpa, tarjosi hyvät
tilat, sai hyvät kaupat tai jotenkin muuten. Selvästi ollaan hieman noloja
hankinnasta. Ei tarvitsisi olla!
Tsekeillä on ollut hieno historia
konepaja- tai käsityötaidoissa iät ajat. Neuvostoajat tekivät tietenkin
taidoille ja kehitykselle hallaa, mutta Skodan tehtailla paikalliset vääntävät
autot kasaan ja ovat siten ylpeitä, mitä saavat aikaan. Muissa
volkkarikonsernin tehtaissa autoja rakentavat muut kuin paikalliset, silloin
ammattiylpeydestä ei ole takeita ja autoista tulee mitä tulee. Voidaan
perustellusti sanoa, että Skoda on laadukkain ko. konsernin ajoneuvoista. Siksi
niillä ajavilla ei tarvitsisi olla mitään syytä häpeillä ja sitä kautta
ylireagoida muihin teillä liikkuviin.
Skodan myyjien täytyisi kertoilla
noista historian havinoista, jotta ostajat voisivat olla autoistaan ylpeitä ja
ajaa niillä herrasihmisten tavoin.
Rehellisyyden nimissä ei auton merkki
aina ratkaise, mitä tiellä tapahtuu. Edelleen se kuski tekee ratkaisut, ei auto
ole mikään Kitt, joka omatoimisesti liikennöi. Itsellänikin on ollut noita
premium -merkkejäkin Mersua lukuun ottamatta, eivätkä ole käsistä karanneet vallattomaan
menoon.
Asia oli erilainen silloin, kun
teillä sai ajaa vapaita nopeuksia. Silloin ajoin aina sen, minkä autolla pääsi.
Ensimmäinen oma autoni oli 850 -kuutioinen Mini, jolla nopeudet jäivät
asiallisiksi. Isän autoilla sitten mentiin paljon kovempaa.
Ei minulla silloinkaan kiire ollut,
nopea ajo vain kiinnosti. Minä tosin sain ajaa sen ajan mutkaisilla teillä,
joilla vauhti todella tuntui mukavalta. Moottoriteillähän ei tuollaista
tunnetta edes tule. Vasta kurveissa rajoja etsiessä kuski ne kiksit saa. Noita
kokemuksia varten kannattaa mennä kilpa-areenoille ja jättää yleisillä teillä
kaahailu.
Viime viikolla jouduin jälleen
käymään Lahdessa. Keli oli märkä ja sumuinen, tiellä oli edellisistä pakkasista
jäänyt suolalitku, joka lensi ja tukki näkyvyyden. Lasinpesunestettä kului.
Nyt eivät Skodat olleet pääosissa, vaan ihan kaikki.
Nopeudet olivat kovia ohi pyyhältävillä, mutta sitä en edelleenkään jaksa
käsittää, että heti ohituksen jälkeen on kurvattava ohitettavan et
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti