Mäntsälä – yleensä ohitettavana
Ensimmäisen kerran kuljin auton kyydissä Mäntsälän läpi 1963
kevättalvella, kun kävimme perheeni kanssa Helsingissä. Eipä kylästä jäänyt
hirveästi mieleen. Sen verran muistan, että emme pysähtyneet.
Seuraavan kerran ajoin Helsingistä kesätöistä ensimmäisellä autollani
Mäntsälän läpi elokuun puolivälissä 1970 – en pysähtynyt silloinkaan.
Keväällä 1980 muutimme pääkaupunkiseudulle pysyvästi ja ajoimme monta
kertaa vuodessa Mäntsälän läpi Lahdentietä lomille. Aina ihmettelimme, että
onpa pikkukylässä iso ja komea kunnantalo. Koskaan emme kuitenkaan pysähtyneet
katselemaan paikkakunnan nähtävyyksiä – oli aina kiire.
Moottoriurheilun tiimoilta kävin Mäntsälässä joskus 1990 -luvun
alkupuolella, mutta niilläkin kerroilla kylän keskusta jäi tutkimatta.
Vasta vuonna 2004 tulin ensimmäistä kertaa keskustaan ihan asialle,
kun etsin myynnissä olevan tontin välittäjäfirmaa. Tonttia olimme etsineet
muualtakin, mutta aivan sattumalta se sitten löytyi täältä – tosin ei keskustasta.
Aivan hyvin olisimme voineet joutua vaikka Pornaisiin. Joka tapauksessa uuden
tontin läheisyydessä piti olla golfkenttä. Mäntsälässä oli jo W-Golf ja
Hirvihaaraan oli projekti kentän rakentamiseksi perustettu. Pornaisissakin
olisi golfkenttävaatimus myös toteutunut, mutta muuten emme innostuneet
sikäläisistä suhteellisen pienistä tonteista.
Rakentamisvaiheessa tuli rakennustoimistossa puheeksi tuo aiempi
ihmetyksemme kunnantalon koosta. Kävi ilmi, että liian pienihän se oli ollut jo
ajat sitten – toimintoja oli jo jouduttu ripottelemaan pitkin kylää.
Jos jostakin syystä kylälle poikkeaa, niin Mäntsälä osoittautuu ihan
kivaksi pieneksi paikaksi. Keskuskadulla
liikkuessa ei ihmisten liikkeissä ole juuri koskaan mitään turhaa kiirettä.
Lahdentien liikenteessä on kyllä jotakin, joka kiinnittää huomiota. Oikea
kaista liikkuu yleensä tasaisesti sallittua viittä kymppiä, mitä nyt jono
välillä jää odottelemaan liikennevaloihin vihreää. Vasemmalla kaistalla
liikennöivät käyttäytyvät usein melko ihmeellisesti. Liikennevirran lipuessa esimerkiksi
pohjoiseen päin Nesteen kohdalla, niin joka kerta paukkaa joku vasemmalle
kaistalle ja kiihdyttää reippaaseen ylinopeuteen Värisilmän liikennevaloihin
odottelemaan vihreää – no joskus käy niin, että reipas ohittelija pääsee
kääntymään lähes heti vasemmalle. Tulee helposti mieleen, että nuo tulevat
Helsingistä töistä ja tuovat Hesan hengen tullessaan myös Mäntsälään.
Ohittaminen on jäänyt veriin!
Keskuskadun parkkisysteemi on
varmaankin peruja ratsukkokaudelta. Systeemistä ei puutu kuin puomit ja
kopukat, niin 1800 -luku olisi läsnä. Onneksi kylällä on kuitenkin niin vähän
liikkujia, että kovin pahoja tilanteita ei autojen kanssa tapahdu, mutta kyllä
siinä varmasti on muutama puskuri hajonnut, kun kadulla seikkaillaan sikin
sokin, eikä ole huomattu kaveria. Torvet eivät yleensä keskustassa soi!
Kylässä on siis tavallaan kaksi liikennekulttuuria: Lahdentien ja
Keskuskadun - moottoritiellä vallitsee sitten aivan omat lakinsa, joihin
mäntsäläläisillä ei ole paljonkaan vaikutusta. Eivät Mäntsälän palvelut tai
tapahtumat saa siellä liikkujia paikkakunnalle pysähtelemään – päinvastoin se
oikea painuu vain syvempään, kun on kiire päästä nopeasti Mäntsälän ohi. Mutta
monta kertaa E:n ja P:n välille tulee kuitenkin pakkopysähdys ja paikalle jää
kasa romua. Oli niin kiire ohittaa Mäntsälä!
Olipa ihan unohtua – muutama juna pysähtyy joka päivä Mäntsälässä,
mutta ei kuitenkaan Keskuskadulla, vaikka google map on niin yrittänyt väittää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti