Viime viikonloppuna alkoi Formula 1 -kausi 2008. Etukäteen media oli jo julistanut, että Kimi vie potin, miten huvittaa. En käsittänyt tuollaista kirjoittelua, enkä käsitä vieläkään, vaikka suomalainen ja asiasta todella kiinnostunut olenkin.
Olen itsekin harrastanut moottoriurheilua, toki vain kansallisissa kuvioissa ensin jokkista, ja kun sain siitä pian tarpeekseni, niin ajelin muutamia vuosia asfalttisprinttejä. Jo tuolloin aloin miettiä, onko sitä onnea oikeasti olemassa. Ja jos on, niin onko sitä jollakin muulla enemmän kuin itselläni. Nimittäin joka kerta, jos oli pienikin mahdollisuus, niin ajamiselleni tuli stoppi. Ainoastaan, kun tein kaikki viimeisen päälle, enkä sitten ajamisessakaan hötkyillyt, niin tulosta tuli. Onnen varaan en pystynyt laskemaan mitään. Toki näin on tapahtunut muussakin elämässäni, mutta se onkin sitten toinen juttu!
Katsellessamme naapurin Mikon kanssa tuota viime sunnuntain kisaa, tulivat omat kokemukseni onnesta tai lähinnä sen puutteesta väkisinkin pinnalle. Tuli todella runsaasti ymmärtämystä Kimin ja Heikin mahdollisille ajatuksille. Yritän kehittää hieman yksinkertaista analyysiä tilanteista.
Kimi:
Kimin aika-ajossa tuli autoon sellainen vika, että polttoainepumppu lakkasi syöttämästä evästä koneelle, ja meno hyytyi. Mutta miksi juuri siinä kohtaa? Miksi Kimi ei päässyt takaisin varikolle ja aika-ajon jatko-osiolle? Vain noin 100 metriä jäi vajaaksi. Oliko tässä onnella tai pikemminkin sen puuttumisella jotakin osuutta?
Kimin kisa alkoi siis ruudusta 15, joka on erittäin huono paikka päästä taistelemaan kärkipaikoista. Mutta oliko Kimillä sitten kuitenkin onnea, kun hän otti hyvän startin ja oli jo ensimmäisellä kierroksella kahdeksas? Mutta sitten se onni taas meni jonnekin muualle, kun Kimi jäi jumiin selvästi hitaamman Hondan taakse. Kesti todella kauan, kun ohitus viimein onnistui.
Sitten tulivat muiden varikkokäynnit mukaan kuvioihin ja pari kertaa letka joutui kasaantumaan AMG Mersun perään. Tilanne alkoi näyttää periaatteessa Kimin kannalta ihan hyvältä, mutta miksi tiimi ei kutsunut Kimiä tankaamaan ja renkaiden vaihtoon? Kimillä oli vauhti päällä. Auto oli kevyt ja renkaatkin vielä kohtalaisessa kunnossa, joten hänen oli kai ihan pakko yrittää parantaa vielä sijoitusta. Edessä oli Heikki. Kimi otti suoralta vauhtia ja peippasi Heikin oikealle puolelle, siis sisäkurvin puolelle, mutta onni oli jossakin muualla, ja mutka meni pitkäksi kauas hiekoille, ja sijoitus tippui ratkaisevasti. Vasta tässä vaiheessa tiimi kutsui Kimin varikolle, ja paluu radalle tuli aivan viimeiselle sijalle. Kimi ei ollut antanut vielä periksi, joten alkoi todellinen reuhaaminen radalla. Edellä ajava lähestyi nopeasti, ja oli vain ajan kysymys, kun Kimi hujauttaisi ohituksen. Mutta jälleen onni oli muualla. Jarrutuksessa vasen takapyörä oli liukkaan kanttarin päällä ja taas Kimiä vietiin ympäri. Näin kisa oli menetetty, kun vielä 4 kierrosta ennen maalia konekin hajosi, sijoitus oli vasta 9. Oliko sitten onnella joku osuus, että Kimi kuitenkin nousi sijalle 8, kun eräs edellä ollut diskattiin. Tuli kumminkin se 1 piste.
Heikki:
Minusta Heikki ajoi hienosti koko ajan. Kärkijoukon painavimmalla autolla Heikki paiskasi itsensä kolmanteen ruutuun, josta piti olla hyvät mahdollisuudet hoitaa vaikka koko potti itselle. Startti onnistui auton paino huomioiden ihan hyvin, Massa ei päässyt kuittaamaan, mutta tallitoverin ja Heikin väliin jäi Bemari. Heikki ei päässyt oikein hyökkäämään, joten Ferrari pysyi lähietäisyydellä ja yrittihän se sieltä ohi, mutta nyt onni oli Heikin kabiinissa. Ferrari ajautui pois radalta ja tilanne rauhoittui. Niin se kärkiporukka körötteli peräkanaa ilman sen kummempia yrityksiä muuttaa tilannetta. Ensimmäisten varikkokäyntien aikanakaan ei muutoksia tullut. Toiset varkkokäynnit olivat juuri toteutuneet osalla kuljettajia, kun Toyotan rallicross-tyyppinen ajelu johti taas AMG Mersun tuloon radalle. Heikki oli kärjessä, mutta hän ei ollut käynyt vielä varikolla. Näin se onni hylkäsi Heikin! Sijoitukseksi tuli viides sija. Siis ainakin näin suomussalmelaissyntyisen mielestä ihan liian huono ja ilman Heikin virheitä!
Jotenkin tuntuu siltä, että meillä suomalaisilla täytyy kaikki tehdä paremmin, huolellisemmin ja tunnollisemmin kuin muilla keskimäärin. Vasta sitten voidaan odottaa ja saada menestystä. Silloin se onnikin on puolellamme! Tai onko se sitten enää onnea?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti